Köpvillkor
Allmänt
För köp utförda av privatpersoner, gäller Distanshandelslagen
(se nedan angående ångerrätt) samt Konsumentköplagen, som har
strikta bestämmelser som skyddar den enskilde konsumenten. För köp
utförda av företag, inklusive enskilda näringsidkare, gäller
Köplagen,
För att kunna genomföra ett köp hos oss måste du godkänna våra köpvillkor, samt den behandling av de personuppgifter du lämnat i samband med köpet.
Personuppgifterna
hanteras i enlighet med vår personuppgiftespolicy. Denna hittar du på denna länk.
Säljare
Samtliga varor i denna webbutik säljs av:
Hobbyland AB
Box
366
851 06 Sundsvall
Org
nr: 556587-0804
Beställning
Dessa görs normalt via kassarutinen i vår webbutik. Om du är
under 18 år måste du ha målsmans tillstånd för att göra
beställningar. Missbruk av detta beivras.
I
samband med beställningstillfället får du en
beställningsbekräftelse per e-post. Kontrollera adressuppgifter och
beställda varor så att dessa uppgifter är korrekta. Meddela oss
eventuella felaktigheter omgående via e-post till
info@hobbyland.se.
Priser/Mervärdeskatt
Alla priserna är angivna i SEK och inkluderar svensk moms.
Leveranstid för varor i lager: normalt
1-2 dagar
Beställd varor som finns i lager skickas normalt senast nästkommande vardag. Beställningar gjorda före kl 12 skickas om möjligt samma dag.
Observera att vissa varor skickas från oss inom 3-5 vardagar. Detta är i så fall angivet för respektive produkt.
Transporttiden för en skickad leverans är normalt 1-2 vardagar beroende på leveranssätt. Vi reservera oss för att leveransindikeringen kan grunda sig på felaktiga uppgifter, vilket innebär att en leverans kan komma att ske såväl tidigare som senare än beräknat. Vi förbehåller oss rätten att stryka ej levererbar vara från din order med prisavdrag för densamma. Önskar du beställa annan, likvärd vara, är detta att betrakta som en ny order. Om du önskar avbeställa en vara på grund av dröjsmål med leveransen, är detta möjligt att göra fram till dess att varan effektuerats (se nedan under ”Avbeställning”). Delleveranser sker endast på din begäran och medför ytterligare fraktkostnad för dig.
Leveranssätt:
När du gör din beställning framgår vilket leveranssätt som
valts. Vanligtvis skickas en vara med DHL Service Point men det kan
hända att vi använder oss av annan speditör. Köparen ansvarar för
att den vid beställningstillfället angivna leveransadressen är
korrekt.
Fraktkostnad
Fraktkostnaden
är 99
kr per leverans.
För leveranser inom Sverige med ett varuvärde på minst 1 000
kr
är leveransen
fraktfri.
Avgifter
Inga andra avgifter tillkommer vid köp från Hobbyland.se.
Oavhämtad
försändelse
Det är köparens ansvar att avhämta försändelsen på
utlämningsstället inom den tid som står angivet på avin. Om du
inte kan ta emot försändelsen vid leverans, eller inte hämtar ut ditt
paket på utlämningsstället, skickas det tillbaka till oss. Speditören debiterar oss då en kostnad för denna returhantering. För ej uthämtade försändelser debiteras köparen en returavgift á 250 kr.
Ändring
av beställning
Du kan göra ändringar i din beställning fram till dess att
beställningen har effektuerats. Med effektuering menas att faktura
eller frakthandling har skapats. Om ändringen godkänns, och varan
finns i lager, kommer eventuella prisdifferenser att regleras enligt
det pris, som gäller vid ändringstidpunkten. Det är inte möjligt
att ändra en beställning när ordern har effektuerats. Självfallet
kan order, som redan levererats ut från vårt system, därför inte
ändras. Privatpersoner har dock ångerrätt enligt vad som sägs
under rubriken ”Ångerrätt”. -
Avbeställning
En
avbeställning är inte giltig förrän du mottagit bekräftelse
härom från oss. Du kan avbeställa din order utan kostnad för dig
fram till dess att beställningen har effektuerats, dvs faktura eller
frakthandling har skapats. Efter denna tidpunkt är du skyldig att ta
emot leveransen. Avbeställning av icke lagerförd vara som beställts
eller tillverkats speciellt för dig, är inte möjlig, efter det att
vi beställt eller påbörjat tillverkningen av varan/tjänsten.
Ångerrätt
Som
privatperson har du enligt Distanshandelslagen rätt att ångra ditt
köp inom 14 dagar från den dag du har tagit emot varan.
Varor som returneras ska vara i "väsentligen oförändrat skick". Du har rätt att öppna varans förpackning och titta på dess innehåll men t ex inte att skära loss delar från gjutstammarna på en plastmodell.
Om du vill utnyttja din ångerrätt ska du skicka ett skriftlig meddelande till oss, lämpligen via e-post, och meddela detta. Du får då med via e-post en instruktion från oss om hur du ska skicka tillbaka varan.
Efter
mottagandet av den återsända varan kommer köpesumman med avdrag
för ursprungliga fraktkostnader att återbetalas till dig inom 30
dagar räknat från dagen då vi mottog återförsändelsen. Om den
returnerade varan inte uppfyller kraven på att var i ”väsentligt
oförändrat skick” kommer den återbetalade köpesumman att
reduceras i motsvarande mån.
Reklamationer
och återköp i vissa fall
Reklamationer
av skadade, felaktiga eller felleverarde varor ska göras snarast
möjligt, dock senast sju dagar efter mottagandet. Meddela oss på info@hobbyland.se vad som blivit fel med din beställning.
Uppge
vilken vara det rör sig om, när den köptes och vad som är felet.
Vi kontaktar dig då omgående angående hantering av retur/byte av
varan. OBS! Skicka inga varor till oss innan vi kontaktat dig. Detta
beror bl a på att det är Hobbyland som ska stå för returfrakten
vid reklamationer.
Vid
felaktiga reklamationer av felfria varor debiteras returporto.
Garantier
Hobbyland
har inget eget garantisystem, utan följer tillämpliga lagar
avseende konsument- och distanshandel.
Force Majeure
Båda parter ska vara befriade från fullgörande av avtalet om
fullgörandet förhindras eller väsentligen försvåras av
omständighet som part inte rimligen kunnat råda över eller
förutse. Följande och liknande omständigheter skall anses utgöra
befrielsegrunder där de hindrar eller försvårar avtalets
fullgörelse: eldsvåda, krig, mobilisering, rekvisition, beslag,
valutarestriktioner, allmän varuknapphet, knapphet på
transportmedel, strejk, lockout, inskränkningar i form av drivkraft
samt fel i eller försening av leveranser från underleverantörer
som har sin grund i sådan omständighet som avses i denna punkt
eller andra omständigheter som part ej kan råda över, som antingen
hindrar eller försvårar parts fullgörande i sådan grad, att det
ej kan ske annat än till onormalt hög kostnad.
Information och
bilder
Vi reserverar oss mot eventuella tryckfel samt mot fel
i information och specifikationer vad gäller varor och tjänster som
förekommer i vårt sortiment. Om det förekommer bilder i vår
webbutik, ska de inte ses som exakta avbildningar av en viss vara.
Tvist
Om du är privatperson, har vi som policy
att följa Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer. Tvist
mellan företag avgörs av allmän domstol.
Betalningsalternativ
SWISH
Får
all information samt rätt belopp automatiskt skickad till din
Swish-app. Mer info: https://getswish.se
Klarna
Klarna AB erbjuder ett flertal betalningsalternativ så som kortbetalning, Klarna faktura och Klarna konto.
Fullständiga villkor för dessa hittar du på:
https://www.klarna.com