Bolaget som äger och administrerar denna hemsida heter Hobbyisterna i Stockholm AB.
Samtliga varor i denna webbutik säljs av Hobbyisternas dotterbolag Hobbyland AB:
Hobbyland AB C/O Hobbyisterna AB
Instrumentvägen 2
126 53 Hägersten
Org nr: 556587-0804
För att beställa hos Hobbyland måste du vara minst 18 år fyllda eller ha målsmans tillstånd.
För köp utförda av privatpersoner, gäller Distanshandelslagen (se nedan angående ångerrätt) samt Konsumentköplagen, som har strikta bestämmelser som skyddar den enskilde konsumenten. För köp utförda av företag, inklusive enskilda näringsidkare, gäller Köplagen.
För att kunna genomföra ett köp hos oss måste du godkänna våra köpvillkor, samt den behandling av de personuppgifter du lämnat i samband med köpet. Personuppgifterna hanteras i enlighet med vår personuppgiftespolicy. Denna hittar du på denna länk.
Produktbeskrivningar
Med ett mycket stort antal varor i sortimentet så jobbar vi löpande med att lägga upp och uppdatera text och bilder. Tyvärr finns det alltid en risk att en vara kan skilja sig från beskrivningen i text och bild. Miniatyrer är normalt omålade och omonterade om inget annat anges.
Många produktbilder på modeller har den färdigbyggda (och vanligtvis målade) modellen på någon slags bas. Observera att baser inte alltid ingår i förpackningar, detta framgår av produktbeskrivning / bilder på lådan.
Beställningar:
I samband med beställningstillfället får du en beställningsbekräftelse per e-post. Kontrollera adressuppgifter och beställda varor så att dessa uppgifter är korrekta. Meddela oss eventuella felaktigheter omgående via e-post till info@hobbyland.se.
Priser
Alla priser anges i SEK och inkluderar moms. Hobbyland reserverar sig mot eventuellt felaktiga prisuppgifter på hemsidan och slutförsäljning av varor.
Fraktavgift
Till paketombud inom Sverige: 59 kr (fraktfritt från 1000 kr)
Företagspaket med utkörning till bemannad adress: 149 kr
Observera att DHL debiterar upp till 350 kr extra för paket som inte kan köras ut för att mottagaradressen inte är bemannad eller vid oriktiga sändningsuppgifter såsom fel adress, postadress eller telefonnummer, och att dessa extrakostnader kommer att efterdebiteras till dig.
Hanteringstider
Beställda varor som finns i lager skickas normalt senast nästkommande vardag. Beställningar gjorda före kl 12 skickas om möjligt samma dag.
Observera att vissa varor skickas från oss inom 3-5 vardagar. Detta är i så fall angivet för respektive produkt.
Transporttiden för en skickad leverans är normalt 1-2 vardagar beroende på leveranssätt. Vi reservera oss för att leveransindikeringen kan grunda sig på felaktiga uppgifter, vilket innebär att en leverans kan komma att ske såväl tidigare som senare än beräknat. Vi förbehåller oss rätten att stryka ej levererbar vara från din order med prisavdrag för densamma. Önskar du beställa annan, likvärd vara, är detta att betrakta som en ny order. Om du önskar avbeställa en vara på grund av dröjsmål med leveransen, är detta möjligt att göra fram till dess att varan effektuerats (se nedan under ”Avbeställning”). Delleveranser sker endast på din begäran och medför ytterligare fraktkostnad för dig.
Betalningsalternativ
Klarna
Vi anlitar Klarna AB för att hantera betalningar för beställningar gjorda via vår webbutik, Klarna AB hanterar olika betalningarsaltarnativ, t ex kortbetalning, Klarna Faktura och Klarna Konto. Fullständiga villkor för dessa hittar du på http://www.klarna.com
Swish I kassan får du möjlighet att använda Swish som betalningsalternativ. Om du väljer Swish behöver du öppna Swish-appen på din smartphone eller surfplatta efter att du har slutfört din beställning. Följ sedan instruktionerna som visas i appen för att slutföra betalningen. När betalningen är genomförd och godkänd blir du automatiskt omdirigerad till sidan för orderbekräftelse. Vid retur eller avbokning sker återbetalning endast till det Swish-konto som användes vid köpet. Observera att du behöver ha ett giltigt BankID installerat för att kunna betala med Swish. Mer info: https://getswish.se
Leveranssätt:
När du gör din beställning framgår vilket leveranssätt som valts. Vanligtvis skickas en vara med DHL Service Point men det kan hända att vi använder oss av annan speditör.
Paketet aviseras via SMS, så det är viktigt att du har registrerat rätt telefonnummer. I det fall paketutlämningen består av en automat så kommer du inte att få någon kod om telefonnumret är fel, och paketet går då inte att hämta ut. Detta resulterar i pålagda avgifter från DHL för att ändra telefonnummer eller byta service point, vilka vi debiterar vidare till dig om en kostnad på 149 kr.
Paket som inte hämtas ut
Om ditt paket inte hämtas ut går det till slut (vanligtvis efter 7 dagar) i retur och Hobbyland debiteras då för den kostnaden. Vi debiterar därför dig en summa om 149 kr för ej uthämtade paket som går i retur. Observera att ett ej uthämtat paket inte är samma sak som ett ångrat köp.
Ändring av beställning
Du kan göra ändringar i din beställning fram till dess att beställningen har effektuerats. Med effektuering menas att faktura eller frakthandling har skapats. Om ändringen godkänns, och varan finns i lager, kommer eventuella prisdifferenser att regleras enligt det pris, som gäller vid ändringstidpunkten. Det är inte möjligt att ändra en beställning när ordern har effektuerats. Självfallet kan order, som redan levererats ut från vårt system, därför inte ändras. Privatpersoner har dock ångerrätt enligt vad som sägs under rubriken ”Ångerrätt”.
Observera att vid betalning med Klarna är det inte alltid möjligt att byta till en dyrare vara eller lägga till fler produkter. Vi kan då behöva makulera din beställning och be dig lägga en ny.
Avbeställning
En avbeställning är inte giltig förrän du mottagit bekräftelse från oss. Du kan avbeställa din order utan kostnad för dig fram till dess att beställningen har effektuerats. Med effektuering menas att faktura eller frakthandling har skapats. Efter denna tidpunkt är du skyldig att ta emot leveransen. Avbeställning av icke lagerförd vara som beställts eller tillverkats speciellt för dig är inte möjlig efter det att vi beställt eller påbörjat tillverkningen av varan/tjänsten.
Returer, ångerrätt, öppet köp och bytesrätt
Vi tillämpar 14 dagars ångerrätt enligt distans- och hemförsäljningslagen, vilken ger dig som kund rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar efter det att du har tagit emot varan. Efter de 14 dagarnas ångerrätt så har bytesrätt i ytterligare 14 dagar, med i övrigt samma regler som för ångerrätten. Före en retur som ska skickas till oss så behöver du först kontakta oss via e-post och få en bekräftelse. Du kan (men behöver inte) använda konsumentverkets ångerblankett som du hittar på https://publikationer.konsumen... Om du vill ha en retursedel för DHL så kan vi bistå med en sådan mot självkostnadspris på 100kr. Varorna måste emballeras minst likvärdigt såsom de skickades från oss. Returer skickas sedan till Hobbyland AB C/O Hobbyisterna AB Vretenborgsvägen 28, kajplats 3 12630 Hägersten. Observera att returen måste ske med ett fraktsätt som innebär leverans till dörren. Om paketet hamnar hos ett ombud och måste hämtas så har vi rätt att dra av 75kr. Glöm inte att lägga i en lapp med ditt ordernummer, så att vi kan koppla returen till din beställning.
Skador & reklamation
Om något fel uppstår vid leverans så kontakta alltid oss innan du skickar tillbaka varor
Detta beror bland annat på att det är Hobbyland som ska stå för returfrakten vid reklamationer. Vid felaktiga reklamationer av felfria varor debiteras returporto.
Fel vid leverans
Skulle du få en fellevererad vara eller om något saknas så kontakta vår kundtjänst så hjälper vi dig.
Defekta varor
Är varan du mottagit defekt eller inkomplett uppskattar vi om du i första hand vänder dig direkt till tillverkaren. Många tillverkare inom vår bransch skickar kostnadsfritt ersättningsdelar direkt hem till dig om du anmäler ärendet till deras kundtjänst. Skulle felet mot förmodan inte bli avhjälpt eller om du själv inte vill ta kontakt direkt med tillverkaren så vänd dig i stället till oss på info@hobbyland.se.
En reklamation måste göras inom tre år från inköpstillfället.
Transportskador
Skador på emballaget skall anmälas direkt vid upphämtningen hos paketombudet. Upptäcker du skadan först efter att du hämtat ditt paket så kontakta oss så reklamerar vi ärendet hos transportören.
Force Majeure
Båda parter ska vara befriade från fullgörande av avtalet om fullgörandet förhindras eller väsentligen försvåras av omständighet som part inte rimligen kunnat råda över eller förutse. Följande och liknande omständigheter skall anses utgöra befrielsegrunder där de hindrar eller försvårar avtalets fullgörelse: eldsvåda, krig, mobilisering, rekvisition, beslag, valutarestriktioner, allmän varuknapphet, knapphet på transportmedel, strejk, lockout, inskränkningar i form av drivkraft samt fel i eller försening av leveranser från underleverantörer som har sin grund i sådan omständighet som avses i denna punkt eller andra omständigheter som part ej kan råda över, som antingen hindrar eller försvårar parts fullgörande i sådan grad, att det ej kan ske annat än till onormalt hög kostnad.
Tvist
Om du är privatperson, har vi som policy att följa Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer. Tvist mellan företag avgörs av allmän domstol.